Textual description of firstImageUrl

Drolleries

zaterdag 6 juli 2019
*Drolleries*

Tijdens mijn zoektocht bij de British Library in Mediëval Boeken over afbeeldingen van Ridders tegen Slakken, kwam ik hele vreemde tekeningen tegen. Één van de mooiste boeken vond ik het Luttrell-psalter.
Het is een van de beroemdste middeleeuwse manuscripten vanwege de rijke illustraties van het dagelijks leven in de 14e eeuw. Het werd gemaakt in het bisdom Lincoln voor Sir Geoffrey Luttrell (1276 - 1345) van Irnham, waarschijnlijk ergens tussen 1325 en 1335.
De tekst is door één schrijver geschreven en is verlicht door minstens vijf verschillende kunstenaars. Eén meesterkunstenaar voltooide een groot deel met inbegrip van de overdadige toewijding-miniatuur met de beschermheilige van de psalter, Sir Geoffrey Luttrell. In dit boek staan nog 'beschaafde' afbeeldingen.
Ik zag bij andere boeken, hele 'ondeugdelijke' afbeeldingen, of te wel een drollerie. (Zie mijn collage)
*Wat is een Drollery?*
Een drollerie of drollery, vaak ook een groteske, is een klein decoratief beeld in de marge van een verlicht manuscript, het populairst van ongeveer 1250 tot de 15e eeuw, hoewel eerder en later gevonden. De meest voorkomende soorten drollery-afbeeldingen verschijnen als gemengde wezens, hetzij tussen verschillende dieren, of tussen dieren en mensen, of zelfs tussen dieren en planten of anorganische dingen.

Mijn belangstelling ging uit naar afbeeldingen van Ridders tegen slakken.
Er is veel wetenschappelijk debat geweest over de betekenis van deze afbeeldingen van slakkengevechten. Daarin heb ik me niet in verdiept. Ik kwam deze passage tegen;
In plaats van de dappere ridders te laten zien die een kwade vijand zoals de Longobarden* bestrijden, is er een idee dat het slakken- versus riddersmotief een humoristische satire is in de ridderlijke klasse en het idee van ridderlijkheid. Vaak worden op de foto's de ridders getoond als verliezen of ineenkrimpen van angst. Slakken zijn duidelijk een onwaardige vijand voor een dappere ridder'.

Daar ik zelf een illustratie in 'mediëval' stijl heb getekend voor mijn reisverhaal, heb ik diepe respect gekregen voor dit 'monikkenwerk'. Het was tevens 'ongezond' om dit te vervaardigen.

*Kleuren in de middeleeuwen *
Het volgende onderdeel dat erg belangrijk is bij het maken van perkament zijn kleuren en pigmenten. Kleur had altijd een toegevoegde waarde in de Middeleeuwen. Het werd gebruikt om tekst op te laten vallen of om illustraties te maken. De kleuren blauw en goud waren erg populair. Blauw werd gemaakt van ultramarijn en was erg duur. Zo duur dat men alternatieven ging zoeken. De middeleeuwers waren bekend met zowel organische als niet- organische pigmenten. Natuurlijk pigment is echter lastig te gebruiken. Het vergaat en de kleur wordt minder intens. Natuurlijke pigmenten werden vaak chemisch verwerkt. Rood werd bijvoorbeeld gemaakt door lood te verhitten. Groen werd gemaakt door koperen platen te laten koken in azijn. Je kunt je voorstellen dat dit niet erg gezond was voor de illuminator. Om een scherpe lijn te krijgen moest deze vaak aan het puntje van zijn kwast zuigen waardoor hij de chemische stoffen binnenkreeg.

* De Lombarden vertegenwoordigen, een Germaanse volk dat van 568 tot 774 AD het grootste deel van het Italiaanse schiereiland regeerde.

*English version*
*Drolleries*
During my search at the British Library in Mediëval Books about images of Knights against Snails, I came across very strange drawings. I thought the Luttrell Psalter was one of the most beautiful books.
It is one of the most famous medieval manuscripts because of the rich illustrations of daily life in the 14th century. It was made in the diocese of Lincoln for Sir Geoffrey Luttrell (1276 - 1345) of Irnham, probably sometime between 1325 and 1335.
The text was written by one writer and is illuminated by at least five different artists. One master artist completed a large part including the lavish dedication miniature with the patron's patron, Sir Geoffrey Luttrell. This book still contains 'civilized' images.
With other books I saw very 'unsound' images, or rather a drollerie. (See my collage)

*What is a Drollery?*
A drollery or drollery, often a grotesque, is a small decorative image in the margins of an illuminated manuscript, most popular from around 1250 to the 15th century, although found earlier and later. The most common types of drollery images appear as mixed creatures, either between different animals, or between animals and humans, or even between animals and plants or inorganic things.

I was interested in images of Knights against snails.
There has been much scientific debate about the significance of these images of snailfights. I didn't delve into that. I came across this passage;
Instead of showing the brave knights fighting an evil enemy such as the Longobards , there is an idea that the snail versus knights motif is a humorous satire in the chivalrous class and the idea of chivalry. In the photos the knights are often shown as losing or cringing in fear. Snails are clearly an unworthy enemy for a brave knight.

Since I myself drew an illustration in 'mediëval' style for my travel story, I received deep respect for this 'monks work'. It was also 'unhealthy' to manufacture this.

*Colors in the Middle Ages*
The next part that is very important when making parchment is colors and pigments. Color always had an added value in the Middle Ages. It was used to make text stand out or to make illustrations. The colors blue and gold were very popular. Blue was made from ultramarine and was very expensive. So expensive that people started looking for alternatives. The Middle Ages were familiar with both organic and non-organic pigments. However, natural pigment is difficult to use. It decays and the color becomes less intense. Natural pigments were often chemically processed. For example, red was made by heating lead. Green was made by boiling copper plates in vinegar. You can imagine that this was not very healthy for the illuminator. To get a sharp line, he often had to suck at the tip of his brush, so that he received the chemicals.


* The Lombards represent a Germanic people who ruled most of the Italian peninsula from 568 to 774 AD.